Christian & Louboutins

Christian Louboutin (född den 7 januari 1964, Paris) är en fransk skodemode. Det kännetecknande märket för designerns skor är skos röda sula; i skomodellerna använder det exotiska typer av läder, Swarovski strass och handgjord spets.

Ursprungligen från Brittany, växte han upp mellan sin mamma och sina tre systrar och genomträngde med ett feminint universum, som starkt skulle påverka honom senare.

En dag upptäcker Christian Louboutin en konstig ritning på museet för afrikansk och oseanisk konst: en kvinnasko med en spetsig häl, korsad ut med en röd linje. Denna bild från 1950-talet, avsedd att skydda museets golv, fascinerar barnet. Han har aldrig sett en sådan sko. Den här bilden kommer aldrig att lämna honom. Några år senare upptäckte Christian Louboutin parisiska nattliv. I slottet, i denna teater omvandlad till en nattklubb som kommer att bli legendarisk, befinner han sig i ett underjordiskt och brokigt universum befolkat av galna varelser, emblematiska karaktärer, kändisar och främlingar. Det var också tiden då han besökte teatrar och musikhallar. Han är passionerad om dessa konstiga och sensuella atmosfärer och bestämmer sig för att skapa skor för dansarna, som han kommer att sälja på kinden.

1980 föredrog Christian Louboutin att överge sina studier för att göra en praktik vid Les Folies Bergères-kabaret. Tack vare stödet av Hélène de Mortemart, den dåvarande sydirektören vid Christian Dior, gick han in i Charles Jourdan-verkstäderna i Romans-sur-Isère 1982. Detta gör att han kan arbeta frilans för prestigefyllda hus (Maud Frison, Chanel, Saint Laurent), innan Christian Louboutin valde en total omorientering i slutet av 80-talet, i landskapsarkitektur. Han designer trädgårdar och skriver artiklar för Vogue Paris. Men han saknar att rita skor. En vän anger för honom en butik i passagen Véro-Dodat, ett parisiskt galleri som ligger mycket nära Louvren. Med två vänner som blev hans partners grundade han sitt eget hus 1992.

Mellan smyckeskor och humoristiska skapelser förförskar Christian Louboutins skapelser många personligheter, som Madonna, Nicole Kidman, Caroline de Monaco, Arielle Dombasle eller Dita Von Teese. Den röda sulan, de klara linjerna och den oklanderliga finishen försvarar traditionen med lyxskor utformade för att charma, i den renaste andan av återbesökt glamour. Christian Louboutin samarbetar med några stora skapare, från Jean-Paul Gautier, till Azzedine Alaïa, via Diane Von Fürstenberg, såväl som unga skapare: Roland Mouret, Rodarte och Martin Grant. 2002 designade designern en sko för den sista paraden av Mr. Yves Saint Laurent. Sandalen bärs för showens finale, och för första gången i sin karriär kommer Yves Saint Laurent att associera sitt namn med det av en annan designer genom att skapa märket "Christian Louboutin för Yves Saint Laurent Haute Couture 1962-2002" .

En stor resenär, Christian Louboutin hämtar inspiration från universum och kontinenter som han korsar: en mycket stark fascination för Orienten, en smak för material och föremål från hela världen som han söker efter under sina resor. Det är också hans passion för konsten, från landskapsarkitektur till film, som inspirerar honom. Detta är fallet med hans samarbete med David Lynch: skor som gjordes för hans utställning på Cartier Foundation och målade av filmskaparen. Och för Fetish-utställningen, en serie fetischskor tillverkade i unika stycken och fotograferade av mästaren i detta konstiga och fantastiska universum. 2008 hyllade Fashion Institute of Technology i New York sitt arbete med ett unikt retrospektiv. 2009, på begäran av Dita Von Teese, skapade Christian Louboutin skorna för sin show på Crazy Horse och samarbetade med den samtida holländska konstnären Madeleine Berkhemer, för vilken han föreställde sig flera skorpar. För att fira tjugoårsdagen av I sitt hus 2011 förlitar Christian Louboutin den franska redaktören och författaren Eric Reinhardt i en samlarkonstbok om de två decennierna av mode, publicerad av Rizzoli-utgåvor. Från 4 mars till 31 maj 2012 spelar Christian Louboutin ceremonimästarna på Crazy Horse genom att presentera en show som heter Feu, koreograferad av Patricia Foly.

Tecken som förråder falska: Fortsättning av artikeln    Christian & Louboutins    Christian & Louboutins: Fortsättning av artikeln
•••
E-mail: info@louboutinskor.se | +4680010060 (+1)
Louboutin Skor  - Stockholm © 2020